Dupa 11 ani, Franta a mai “nascut” un sprinter capabil sa castige intr-un finis masiv o etapa in Turul ciclist al Frantei, Arnaud Demare (FDJ) impunandu-se clar si asteptat la Vittel, intr-o sosire de mare tensiune, cu 2 cazaturi teribile, carora le-au fost victime mai intai tricoul galben Thomas, apoi un alt britanic, sprinterul Mark Cavendish.

A fost din nou o sosire foarte tehnica, dupa 3 viraje de 90 de grade, precedate de un faux-plat care a repus in discutie trenuletele echipelor, ajungandu-se, de fapt, la forta si abilitatea omului, el, cu muschii si inima lui. De data aceasta, determinat, Arnaud Demare, al doilea la Liege, al 6-lea luni, nu a mai lasat nicio sansa celorlalti, obtinand o victorie istorica, mai ales ca este si imbracat in tricoul de campion al Frantei.

Tricou pe care l-a schimbat, acum, cu cel verde, de lider al clasamentului pe puncte, dupa care a alergat toata ziua, inclusiv la singurul sprint intermediar, unde s-a batut sa prinda locul secund, primul fiind adjudecat de un alt erou al zilei, belgianul Guillaume Van Keirsbulck, de la echipa Pro-continentala, deci invitata, Wanty, carat aproape 190 km de unul singur, drept pentru care am ilustrat si acest material cu el, pentru ca a reamintit vremurile eroice, cu portii zdravene de contratimp individual…

Asadar, dupa evadara practic din startul de la Mandorf-les-bains, din patria luxemburghezului Andy Schleck, a belgianului, care a avut si 13 minute avans, plutonul a mers la pas, pentru ca in apropierea sprintului intermediar de la km 153 si, apoi, la catararea de categoria a 4-a venita si ea rapid dupa aceasta, sa inceapa agitatia, Van Keirsbulck fiind prins cu 17 kilometri inainte de sosire.

De aici au inceput aranjamentele, hartuirile obisnuite, numai ca Turul Frantei prezinta excelenta particularitate ca nu prea se alearga pe autostrazi late, ci pe sosele (bune, excelente, ca-n palma, dar regionale, sa treaca prin localitati, pentru ca si acest sport este facut pentru spectatori, dovada ca avem in fiecare an peste 10 milioane de oameni pe marginea drumului).

Asa ca desfasurarile de forte in voie ale echipelor nu prea sunt permite, fiind nevoie de veritabile acrobatii colective si individuale pentru a prinde un loc bun in fata. Iar daca mai avem si ultimii kilometri cu viraje multe si usor deal, ajungem fie la cazaturi masive, fie la unele individuale, ambele petrecandu-se, din pacate, in aceasta etapa a 4-a. Ba chiar la a doua, cand Mark Cavendish (jenat de cineva?, parca, parca…) a percutat din plin parapetul care tinea  la o parte spectatorii, am tras o sperietura, mai ales ca omul din Insula Man a lovit si asfaltul cu umarul, iar peste el a venit inca un rutier, parca Swift.

In fine, sa trecem si la lucruri placute: intr-un sprint de zile mari, Arnaud Demare a trecut primul, fiind cronometrat pe 207,5 km in 4h53’54”, urmat in acelasi timp de Peter Sagan (Bora) si de norvegianul Alexander Kristoff (Katiusa), ca si restul plutonului principal, intrucat incidentele s-au intamplat in ultimii 3 kilometri, astfel ca tricou galben ramane britanicul Geraint Thomas (Sky), urmat la 7″ de Sagam si abia pe 3,  la 12″, de compatriotul si coechipierul sau Chris Froome.

Cu aceasta ocazie, cum spuneam, Demare s-a imbracat in verde, urmat, ca si in etapa, de slovacul campion mondial, al treilea fiind germanul Marcel Kittel. Acesta va fi o lupta aparte in actuala editie, cea a clasamentului pe puncte, un alt motiv de atractie pentru Marea Bucla.

Miercuri vine si muntele, etapa a 5-a, care va pleca de la Vittel, urmand sa se incheie in catarare, cu prima sosire in varf, la La Planche des Belles Filles (1.035 m altitudine), dupa 160,5 km, “zidul” final avand o inclinatie de 20 la suta!

Advertisements