Turul ciclist al Frantei cu numarul 104, care debuteaza sambata, va fi marcat nu numai de repere pur sportive, cum ar fi Acoperisul Turului, anul acesta pe Izoard (2.360 m), sosire de etapa pe Stade Velodrome, cei mai putini kilometri contratimp sau numarul mai mic de catarari, ci si alt fel de aniversari.

In primul si in primul rand, vor putea sarbatori, practic, in acest an, doua secole de la crearea bicicletei, “obiectul muncii”, in forma cea mai apropiata de cea actuala, dar zile nationale marcate specific, cu o catarare de mare dificultate (Ziua Columbiei) si 60 de ani de la crearea Uniunii Europene.

De altfel, chiar traseul actualei editii a fost desenat in aceasta idee. In primul rand se va pleca din Dusseldorf, din Germania, una dintre tarile fondatoare ale UE, iar anul acesta vor fi nu mai putin de 4 tari din cele 6 (cu Belgia si Luxemburg, alaturi de Germania si, evident, Franta) care au pus fundamentul, in urma cu 60 de ani, acestei formidabile organizatii.

Pentru ca exact in ziua implinirii a 60 de ani de la parafarea Tratatului de la Roma, care a creat Comunitatea Economica Europeana, se va trece prin Schengen, orasul in care s-a semnat una dintre cele mai importante libertati a UE – libera circulatie a cetatenilor europeni. Deocamdata, cu mici frane pentru o parte din noii veniti, dar infinit mai liber decat acum 10 ani, ca sa nu spunem… 60!

Un alt moment cu o incarcatura politico-sportiva va fi sosirea finala, in Paris, dar cu trecere pe sub Cupola de cristal de la Grand Palais, construit initial pentru Expozitia Universala de la Paris, din 1900, iar acum pregatit pentru gazduirea intrecerilor de scrima si taekwondo, la Jocurile Olimpice din 2024, pentru care candideaza, agresiv, capitala Frantei.

Dar prin insasi aceasta competitie fara egal, ca popularitate, valoare si impact media, este o ilustrare a celei mai importante aniversari: cei 200 de ani de la aparitia bicicletei, in imaginea care ilustreaza aceasta postare fiind exemplare de la “Musée du vélo et de la moto, Château de Bosc, Domazan”.

Nimic nu este coincidenta, pentru ca inventatorul bicicletei, consemneaza si documentele din muzeul amintit, este Carl Drais, din Germania, adica fix tara din care se va da Marele Start. Din pacate, nefiind date absolut certe, nu va exista o sarbatoare anume, dar asta nu impiedica oamenii apropiati de ciclism sa recapituleze, pe scurt, povestea.

Creatorul muzeului de langa Avignon, Claude Reynaud, istoric amator, care a strans exponatele, este, insa, sigur: “Pe 12 iunie 1817, pentru prima oara, un barbat urca pe un aparat cu doua roti si pleaca la drum, in regiunea Mannheim, in Marele Ducat Baden-Baden. Ceea ce este genial la baronul Drais ese ca a descoperit echilibrul pe doua roti! Ca orice inventie geniala, totul pare firesc, dar nu este mai putin adevarat ca a descoperit bicicleta”.

De altfel, istoricul amator nu pronunta bicicleta, ci “doua-roti”, dovada ca si muzeul pe care l-a infiintat si in care se intra cu bilet (6 euro, 6000 de vizitatori), are si exemplare de motociclete din… preistorie.

Oricum, ceea este cert este ca baronul german din Baden a facut in anul urmator o demonstratie publica, in “Jardin du Luxembourg” din Paris si, desi reactiile nu sunt dintre cele mai favorabile (ba chiar pe dos, o sumedenie de caricaturi ridiculizand momentul, probabil si pentru ca era vorba de un… german, un ‘bosch”) evenimentul are meritul ca a fost consemnat, este cert!

Iar faptul ca la inceput baronul nu a vandut niciun exemplar, in atmosfera de ilaritate generala, nu inseamna nimic la scara istoriei, pentru ca ziaristii, fara sa vrea, au creat ceea ce noi numim acum “brandul” – numele, scriind de… drezina, brevetata.

In fine, nu o mai lungesc, am scris o carte intreaga cu povestea bicicletei, acum va voi spune ca in 1866, deci acum 150 de ani si… un pic, Pierre Lallement adapteaza un pedalier drezinei, inventand drezina cu pedale, velocipedul, pentru ca in 1885 sa apara bicicleta propriu-zisa, cu doua roti egale.

Restul este… Turul Frantei, pe care ne pregatim febril sa-l urmarim zi de zi, intre 1 si 23 iulie…

 

Advertisements