Lupta dintre Sebastian Vettel si Lewis Hamilton, dar nu numai, la care am asistat uimiti in timpul Marelui Premiu al Azerbaidjanului de F1, doar a 8-a proba a CM 2017, ne pune un mare semn de intrebare in legatura cu starea conflictuala din competitia vazuta pana acum ca un model de comportament.

Altfel spus, unde se va ajunge, daca, la viteze de 200-300 km pe ora pilotii isi dau cu monoplasurile in cap, la prima enervare? Mai mult, ceea ce ingrijoreaza la culme este ca si dupa ce a disparut surplusul de adrenalina din cursa de la Baku, tonul a ramas cam acelasi.

Astfel, Lewis Hamilton a sarit la bataie ca un golanas de cartier, declarand nici mai mult nici mai putin: “Daca vrea sa dovedeasca (de Vettel este vorba, evident) ca e barbat sa o faca in afara masinii, fata in fata”.

Sa va amintesc, totusi, cateva lucruri care s-au intamplat duminica. In primul rand, pentru multi a fost clar ca agresivitatea pilotilor Mercedes a fost una indusa de la boxe. La chiar primul viraj, imediat dupa start, Valtteri Bottas a intrat pur si simplu in finlandezul de la Ferrari, Kimi Raikkonen, care ii luase fata de pe locul 3, dupa ce Bottas plecase chiar din fata lui.

Dupa acest incident, ambii pareau scosi complet din cursa: Bottas a pierdut un tur, iar Raikkonen avea sa afle mai tarziu ca monoplasul i-a fost afectat serios, astfel ca a fost clasat, desi nu a terminat efectiv traseul, ultimul la sfarsitul GP. Ca Bottas a reusit, in cele din urma, sa cucereasca un nesperat loc 2, asta este, efectiv, o intamplare, fericita pentru el, dar irepetabila.

Apoi, celebra, de acum, incaierare din turul 22. Aflati sub safety-car pe primele doua locuri, Hamilton si Vettel zigzagau pentru a tine gumele calde, dar din ce in ce mai nervosi, pentru ca motoarele si alte agregate ale masinii aveau de suferit, dupa, deja, 15 tururi in viteza de croaziera a masinii de siguranta.

In virajul 15, unul de dreapta, destul de strans, Hamilton a incetinit brusc, hoteste, vazandu-l pe ferrarist foarte aproape de el, astfel ca a fost percutat in spate. Ca in orice incident rutier, cel care loveste din spate este de vina, nu?

De altfel, Vettel avea sa fie pedepsit cu un stop-and-go de 10 secunde, si numai incredibila desprindere a colierului de sprijin a capului de pe Mercedesul lui Hamilton  (soldata cu o trecere pe la boxe)  a facut ca aceasta sanctiune sa nu fie decisiva in lupta celor doi. Iar Vettel, care a ripostat la randul lui copilareste, cuprins de furie, risca suspendarea pe o cursa la recidiva, ceea ce ar putea duce la deciderea titlului in alta parte decat pe circuite.

Ce a mers la Bottas, nu a mai mers la Hamilton, care in cele din urma a pierdut puncte (2) in fata liderului clasamentului general. Dar, v-am spus, deznodamantul a fost, in ambele cazuri, pura intamplare. Altadata ar putea fi ceva grav.

Asta si pentru ca a mai fost un incident grav anume, cel dintre cei doi piloti ai Force India. Dupa 2 saptamani de la incaierarea din Marele Premiu al Canadei, mexicanul Sergio Perez si francezul Esteban Ocon s-au lovit duminica, scotand din nou securea razboiului, care parea ingropata. Dupa a doua neutralizare a cursei, in turul 20, Ocon a incercat o depasire a coechipierului sau Perez, dar l-a lovit, obligand cele doua masini sa reintre la standuri, pentru a fi reparate.

Ocon, in cele din urma pe locul 6, a putut pleca din nou, dar Perez, aflat in momentul ciocnirii pe 3, a ramas la boxe si, desi a profitat de steagul rosu si a repornit in cursa, stricaciunile s-au dovedit mult prea mari, fiind nevoit sa abandoneze.

Sa vedem daca pe 9 iulie, la viitorul Mare Premiu, cel al Austriei, cand vom putea constata daca echipele vor reusi sa-i astampere pe toti. Nu de alta, dar asemanarea cu masinile din Nascar, pe care am facut-o duminica, si unde astfel de incidente sunt moneda curenta, nu tine: monoplasurile din F1 sunt departe de a fi atat de protectoare, iar consecintele ar putea fi tragice.

 

Advertisements