Din inaltimea celor 60 de ani de tenis practicat, in toate ipostazele, mereu la varf (jucator, finalist de Cupa Davis, castigator de turnee, inclusiv de Mare Slem, antrenor, managerul celor mai buni jucatori din lume, proprietar de turnee de inalt nivel, presedinte de federatie nationala, executiv si onorific, presedinte de Comitet olimpic), Ion Tiriac le-a transmis scrisori deschise sefilor cvasi-anonimi ai WTA si ITF, punand piciorul in prag, cu o proba de demnitate si fermitate, de barbatie care m-a uns pe suflet.

Pentru ca mai mult decat orice apreciere spusele lui Ion Tiriac spun exact ceea ce voiam sa subliniez, redau, pur si simplu, cateva pasaje din aceste scrisori:

“Ca urmare a comentariilor publice agresive ale WTA in legatura cu acordarea Trofeului Madrid in acest an, in prezenta domnului Ilie Nastase, va informez prin prezenta ca am decis sa retrag acordarea trofeului meu la competitia feminina. Fac referire la trofeul din aur si diamante si la replicile din argint masiv, acestea nu vor mai fi acordate castigatorilor competitiilor feminine de la Madrid.

Acest trofeu este un simbol oferit de mine personal castigatorului turneului si pot fi prezent eu însumi sau printr-un invitat ales de mine la ceremonia de acordare a trofeului. WTA nu este imputernicita sa-mi cenzureze libertatea de a face o invitatie speciala la acordarea trofeului. De-a lungul timpului, am fost onorat ca au acceptat invitatia mea la festivitate Regina Spaniei, Printul Mostenitor al Spaniei, Primarul Madridului. In acest an, invitatia mea a fost acceptata de domnul Ilie Nastase.

Am fost informat ca WTA l-a amendat pe proprietarul turneului pentru ca a permis invitatului meu sa participe pe teren la festivitatea de premiere. Din nou, consider acest comportament al WTA drept consecvent agresiv, in afara competentei WTA”, se arata in scrisoarea trimisa de Ion Tiriac presedintelui WTA, Steve Simon.

Iata si fragmente din scrisoarea adresata presedintelui ITF, David Haggerty, in care solicita ca Ilie Nastase sa fie audiat public în cadrul anchetei legate de incidentele de la Mamaia, un mod de a atrage atentia ca prima regula, de bun simt elementar, este ca inainte de a da verdicte, trebuie sa fii informat si, principiu vechi de peste 2.000 de ani, “sa fie audiata si cealalta parte”.

“Domnule presedinte, scriu aceasta scrisoare in calitate de presedinte de onoare a Federatiei Romane de Tenis, referindu-ma la investigatia initiata împotriva capitanului echipei Romaniei de Fed Cup, Ilie Nastase. Dupa ce am vazut dovezile adunate de reprezentanti ai Federatiei Române de Tenis, am gasit mai multe aspecte din jurul evenimentului ca fiind foarte nefericite si deranjante.

Este limpede ca interventia initiala a capitanului echipei Romaniei a fost în limita mandatului sau si in concordanta cu regulamentele. In timp ce este surprinzator si neclar de ce arbitrul de scaun a refuzat sa tina cont de interventie, acest refuz declansand limbajul nepotrivit al llui Nastase, care, ca rezultat, a fost eliminat de pe teren. Apoi, iadul s-a deschis asupra capitanului nostru, moralului echipei noastre si reputatiei federatiei noastre.

Prin urmare, cer ca ITF sa sustina clarificarea tuturor faptelor relevante, sa actioneze într-o maniera corecta si legala, sa diminueze consecintele disproportionate ale situatiei si sa ajunga la o concluzie adecvata. Consider ca o audiere publica este singura cale pentru a atinge aceste scopuri.”

PS. Ce ar mai fi de adaugat? A, in context as vrea sa atrag atentia celor carora li s-a parut cam dura pozitia mea in legatura cu vizita presedintelui Uniunii cicliste internationale, Brian Cookson, ca personaje mult mai importante, precum sefii de la FIFA si UEFA, Sepp Blatter si insusi Michel Platini, au disparut, in momentul in care asupra lor au planat serioase dubii…

