Un inginer maghiar care a inventat un motor miniatural pentru biciclete a afirmat ca asemenea aparatura este folosita de unii ciclisti profesionisti din 1998, astfel ca legenda americana Greg Lemonde nu mai are incredere in rezultatele Turului Frantei.

Cei doi si-au impartasit suspiciunile cu privire la inselatoria mecanica din ciclism intr-un interviu dat canalului american de televiziune CBS, unul dintre cele mai puternice din SUA, care a difuzat integral interventiile in celebra emisiune “60 de minute” de duminica.

Inginerul ungur Istvan Varjas, el insusi alergator, vorbeste in acest interviu de biciclete trucate, echipate cu un motoras ascuns in cadrul bicicletei, care permite rutierilor sa depuna mai putin efort pentru a pedala.

Dupa decenii in care ciclismul a fost cangrenat de scandaluri de dopaj, zvonurile din acest mediu privind acest procedeu sunt din ce in ce mai insistente in ultimii ani. Cu atat mai mult dupa ce o tanara ciclista flamanda a fost prinsa asupra faptului, cu o bicicleta echipata cu un motor, la Mondialele de ciclocros din aprilie anul trecut.

Dar Varjas a afirmat la CBS ca din 1998 a pus la punct un motor adaptabil in cadrul bicicletei. Un cumparator anonim a dat 2 milioane de dolari pentru a-l cumpara, iar timp de 10 ani inginerul maghiar nu a vorbit nimanui de inventia sa, pe care nu a mai dezvoltat-o si nu a mai vandut-o nimanui altcuiva.

Inginerul apreciaza ca motorul sau a fost folosit pentru a se trisa in curse cicliste, dar s-a aparat subliniind ca inclusiv in situatia in care este sigur ca motorul sau ar servi inselatoriilor, “daca aceasta aduce bani multi, de ce nu?”

Fostul ciclist american Greg Lemond, de trei ori castigator al Turului Frantei, a cerut, la randul lui, intensificarea controalelor pentru biciclete din partea organizatorilor de curse. “Este posibil sa rezolvam aceasta problema”, a insistat el in aceeasi emisiune. “Dar nu mai cred in cei care reglementeaza aceasta problema ca vor ajunge sa se debaraseze de motoare. Nu mai cred in nicio victorie din Turul Frantei”, a fost durul verdict al actualui comentator al Marii Bucle la Eurosport.

Istvan Varjas a aratat cum functioneaza motorul sau intr-un magazin de biciclete din Budapesta. Ese posibil sa pornesti ajutorul pentru pedalat cu un mic comutator sau la modelele cele mai perfectionate motorul poate intra in actiune cand ritmul cardiac al rutierului depaseste o anumita valoare.

Ingrijorarea este cvasigenerala, ceea ce nu inseamna, vezi si spusele lui Greg Lemond, ca se va si reactiona. Astfel, Jean-Pierre Verdy, fost director al departamentului de control al Agentiei franceze de lupta contra dopajului, a spus: “Mi se vorbeste de utilizarea motoarelor de 3 sau 4 ani. Avem o problema. In 2015 toata lumea se plangea si am spus ca trebuie facut ceva”.

Corect, si noi spunem la fel, dar altcineva trebuie sa ia taurul de coarne. Iar acestia se pare ca nu se prea indeamna la treaba. Interesant este, insa, ca dupa vizionarea emisiunii de la CBS au sarit ca din baie echipa Sky, care, mai ales in ultimii ani, prin Chris Froome, a dominat Turul Frantei, si Lance Armstrong, sters din anale din cauza altui fel de dopaj.

Cu dezmintiri, evident, dar, pentru ca suntem la Turul Frantei, sa amintim ca au francezii o vorba: “Cine se scuza se acuza…”

Advertisements