Editia a 39-a a Raliului raid Dakar a luat sfarsit cu un dublu deznodamant, la clasele care conteaza cu adevarat, in sens opus: daca la clasa moto victoria a revenit pentru prima oara lui Sam Sunderland (KTM), in plus primul britanic in aceasta postura, la auto francezul Stephane Peterhansel si-a batut propriul record, reusind sa cucereasca pentru a 13-a oara trofeul celei mai dure competitii motorizate din lume.

Pe de alta parte, KTM, fabricantul austriac care ii echipeaza si pe romanii Emanuel Gyenes si Marcel Butuza (locul 17, respectiv 71 in clasamentele generale finale), a obtinut al 16-lea succes in Raliul Dakar, gratie unui motard care la precedentele doua participari, in 2012 si 2014, abandonase. Sunderland, pe de alta parte, a beneficiat din plin tocmai de… abandonurile favoritilor de anul acesta, in frunte cu detinatorul titlului, australianul Toby Price.

In ultima etapa, asa cum se intampla mai mereu, una relaxata, cu doar 62 km cronometrati, primul loc a fost ocupat de francezul Adrian Van Beveren (Yamaha), urmat de spaniolii Farres Guell (KTM) si Joan Barreda Bort (Honda), Gyenes fiind al 19-lea, iar Butuza – al 59-lea.

In ce ii priveste pe romani, exceptional este faptul ca au reusit sa termine cursa, ceea ce alti aproape 50 de motociclisti plecati a doua zi din an nu au reusit, iar Gyenes a facut unul dintre cele mai bune rezultate din cariera, dupa locul 14 anul trecut. Fix locul pe care l-ar fi ocupat si acum daca nu ar fi fost penalizat cu o ora la jumatatea traseului…

La clasa auto, ca si la moto, de altfel, unde Bort a avut 3 victorii de etapa si clasari pe podium, in ultima etapa francezul Sebastian Loeb s-a impus a 5-a oara pe actualul parcurs, acum la Buenos Aires, in etapa a 12-a, dar victoria finala a revenit celui mai constant, Peterhansel, cum spuneam, compatriotul si coechipierul lui.

Remarcabil este ca, practic, din 39 de editii, Peterhansel a fost in fata in ultimii 26 de ani, el cucerind primul sau titlu, la moto, in 1991 (apoi, in 1992, 1993, 1995, 1997, 1998), pentru a trece de la ghidon la volan cu succese finale in 2004, 2005, 2007, 2012, 2013, 2016 si acum, in 2017. La constructori, Peugeot reuseste tripla (Loeb pe 2, Despres pe 3 in final), isprava pe care o mai realizasera doar Mini, in 2014, Mitsubishi in 1992 si Volkswagen, in 2010 si 2011.

Cum spuneam si intr-un comentariu anterior, editia cu numarul 39, considerata de la inceput cea mai dura, dat fiind traseul de la Asuncion, startul pe 2 ianuarie, la Buenos Aires, a fost si cea mai marcata de timpul nefavorabil, cu 2 etape anulate total si altele ciuntite, din cauza portiunilor prea periculoase (alunecari de teren, rauri revarsate), semn ca ar fi cam timpul ca Raliul sa revina de unde a plecat, in Africa. Macar pericolul inundatiilor nu exista…

Advertisements