Ministru afacerilor publice al Boliviei, Milton Claros, a dat miercuri publicitatii un raport oficial, in care decreteaza clar “directa responsabilitate” a dezastrului aviatic in care au pierit fotbalistii brazilieni de la AFC Chapecoense cade in sarcina companiei LaMia si a pilotului, care, acum aflam, era co-proprietar al firmei.

Avionul, care transporta 77 de persoane, inclusiv oficiali si intreaga echipa de fotbal braziliana, plus 21 de jurnalisti, s-a prabusit cu putin timp inainte de aterizarea pe aeroportul din apropiere de orasul columbian Medellin, pe 28 noiembrie.

Ministrul Claros a spus fara nuante: “Verdictul este definitiv, directa responsabilitate cu privire la toate aceste greseli se datoreaza pilotului si companiei. Am lansat o procedura administrativa, insotita de o ancheta penala cu privire la acest tragic eveniment.

Investigatia a fost extinsa la directorii sistemului aeronautic civil (bolivian), cercetarile referindu-se la modul in care pilotul Miguel Quiroga, co-proprietar al companiei, a decolat de la Santa Cruz, in pofida faptului ca nu a avut un plan de zbor bine determinat.

Quiroga a fost una dintre cele 71 persoane ucise. Doar 3 jucatori, raniti grav, 2 membri ai echipajului si un jurnalist au supravietuit.

Autoritatile boliviene l-au arestat pe directorul executiv si fondatorul companiei LaMia, Gustavo Vargas Gamboa, sub acuzatia de omor calificat, iar fiul acestuia, un fost oficial la autoritatea aviatica din Bolivia, a fost, de asemenea, retinut, fiind acuyat ca a utilizat in mod abuziv influenta pentru a acorda licenta avionului care s-a prabusit in muntii Columbiei.

Un alt co-proprietar, Marco Antonio Rocha Benegas, a fost pus sub acuzare, ca si controloarea de trafic aerian Celia Castedo, care insa a fugit din Bolivia imediat dupa accident, cerand azil in Brazilia! Adica in tara indoliata, ce sa mai comentezi. Doar ca Brazilia nu prea are tratate de extradare cu nimeni…

Revenind la catastrofa aeriana, amintesc ca ultimele apeluri din cabina de pilotaj a zborului 2933, descifrate de pe cutiile negre ale avionului, au indicat clar ca aparatul de zbor a ramas fara electricitate, dupa epuizarea combustibilului incarcat pe aeroportul Jose Maria Cordova, din Rionegro. Pilotul Quiroga ar fi putut ateriza pentru realimentare la Bogota, dar a fortat norocul, dupa care, cand a cerut o aterizare de urgenta, era prea tarziu.

Ultimele apeluri din cabina de pilotaj zborului damnat 2933 a arătat că avionul a intrat în eșec electric după epuizarea minutelor de combustibil de la aeroport Jose Maria Cordova la Rionegro.

Quiroga ar fi putut ateriza mai devreme pentru realimentare în capitala columbiană Bogota și avionul său a fost pus, în mod fatal, într-un model de exploatație pentru că un alt plan în fața acesteia a cerut o aterizare de urgență.

Lamia a fost înființat în anul 2009 în Merida de către omul de afaceri venezuelean Ricardo Alberto Vidal Albacete, cu sprijinul oficialilor guvernului Chavez, pentru curse interne. Albacete a incercat sa largeasca aria de actiune a companiei, pe fondul esaladarii crizei economice si a problemelor cu combustibilul venezuelean.

Din aceste motive a redus numarul de avioane de la 12 la 3 si s-a mutat in Bolivia. In momentul tragediei, de altfel, avionul pilotat de co-proprietarul Quiroga era singurul operational, doua fiind in reparatii la Cochabamba!

Este incredibil cum se poate face apel la asemenea firme aeriene, si spun acest lucru tinand seama ca au mai zburat cu LaMia echipele nationale ale Argentinei (cu Messi la bord, a carui asigurare de viata era mai scumpa decat toata compania, cu oameni cu tot…), Boliviei si Venezuelei, precum si cluburi de top, precum Atletico Nacional Meddelin, unde mergeau cei de la Chapecoense pentru a disputa prima mansa a finalei Copa Sudamaericana, The Strongest, Blooming, Oriente Petrolero si Real Potosi (Bolivia) si Olimpia (Paraguay).

Foto: AIPS, de unde am luat si principalele informatii la zi despre ultimele evolutii ale situatiei.

Advertisements