* Marti va fi prezentata editia a 104 a Turului ciclist al Frantei, iar inainte de ceremonie a fost dezvaluita o formula magica pentru clasificarea punctelor de catarare din Marea Bucla, teoretizand ceea ce acum era desemnat prin mijloace empirice.

Din capul locului voi spune ca Mont Ventoux, Muntele Plesuv (foto), este considerat cel mai dificil varf al Turului, urmat, potrivit acestor calcule, de Grand-Colombier, supranumit la Pyramide du Bugey, iar sistemul este explicat de noul director al cursei, Thierry Gouvenou, fost asistent al lui Jean-Francois Pescheux.

“S-a pus la punct o metoda de calcul care ne permite sa verificam daca impresia vizuala este falsa. Dificultatea unei catarari depinde de mai multi factori. Lungime, denivelarea intre poale si urcarea spre varf, inclinatia pantei sunt tot atatea elemente care trebuie luate in calcul, inclusiv situarea fata de sosirea in etapa.

“Se merge mai degraba ca tendinta spre supra-cotarea ultimului varf daca se afla la finalul etapei, lucru nelipsit de logica, intrucat cursa se joaca cel mai adesea la sfarsit, iar dificultatea va fi ceva mai mare daca viteza se mareste”.

Pe langa acest element, clasamentul varfurilor depinde, deci, de o formula matematica. “Se pleaca de la procentajul (pantei) la patrat si se multiplica cu distanta”, precizeaza Thierrz Gouvenou. “Inainte de a valida metoda, acum 6-7 ani, s-a facut o simulare si s-au calculat cifrele pentru toate varfurile. Totul concorda”, adauga directorul cursei.

Pe aceasta baza, ascensiunile clasate de categorie speciala (hors categorie) depasesc 600 de puncte, punctele de catarare de catetoria 1 se situeaza intre 600 si 300 de puncte, varfurile de categoria a 2-a, intre 300 si 150 puncte. “Nu le respectam intotdeauna suta la suta. Este mai degraba un sistem de verificare.

Dupa aceste calcule, Ventoux se afla in fruntea marilor varfuri ale Turului. Dar “Gigantul din Provence” are un fratior doar ceva mai ic in Masivul Jura, Grand-Colombier, supranumit Piramida din Bugey, care va figura in viitoarea editie, din iulie 2017.

* Si pentru ca tot suntem la ciclism, pregatindu-va de finalul acestei postari, cu o stire de mare interes, sa amintesc ca recent, la congresul UCI, au fost facute cateva modificari regulamentare, in special in probele de pista si ceva pe la MTB.

Astfel la omnium se va schimba formatul, proba fiind de acum compusa din 4 curse disputate in aceeasi zi. Disciplina olimpica din 2012, omnium avea pana acum 6 probe, disputate in doua zile, va ramane dupa aceste modificari cu scratch, cursa tempo, cursa cu eliminare si cea cu aditiune de puncte. Formula va fi testata incepand de la Campionatele Europene Elite, care vor avea loc intre 19 si 23 octombrie, la Saint-Quentin-en-Yvelines.

* Asadar, ca tot vorbim de probele de pista: mi-a soptit o viorea, vorba cantecului, ca in Complexul sportiv pe 10 hectare de la Otopeni, unde inca de sambata functioneaza patinoarul de 500 de locuri si unde vor fi construite, confirmate, un stadion cu pista de atletism si multe terenuri de tenis, vreo 20, exista mari sanse sa se faca si un velodrom dupa cele mai noi standarde internationale.

Daca tinem seama de faptul ca primarul (laudat cu asupra de masura de Ion Tiriac recent, incetinit, totusi, de fel de fel de eliberari de avize, vezi drumul de acces spre Patinoar, de 200 si ceva de metri, cum a spus Tiri), Silviu Gheorghe, este un mare pasionat al bicicletei, organizand an de an Cupa Otopeni-Mircea Romascanu, sunt aproape sigur ca se va face! Doamne-ajuta!

Advertisements