De la debutul actualului Tur ciclist al Frantei, nicio echipa nu a reusit sa organizeze acel celebru “trenulet” pentru a domina un sprint, iar principalul “vinovat” pare sa fie Mark Cavendish. Dar si alti factori, sa-i vedem.

Oricum, devenise o veritabila obsesie pentru sprinteri: trenuletul, dispozitivul uman gandit ca o racheta in mai multe trepte, care sunt detasate pe masura ce fiecare om isi face treaba la regimul lui maxim, iar plutonul se apropie de linia de sosire. Iar, conform acestei tactici, finisseur-ul atestat sta in fotoliu si incheie “en beaute” stradania celorlalti.

Chestia ajunsese intr-o asemenea masura un loc comun, incat francezul Bryan Cocquard, altfel un sprinter decent, format pe velodrom, a spus, dupa locul secund de anul trecut pe Champs-Elysees (justificare a infrangerii?) ca daca anul urmator, adica acum, echipa sa primeste 15 milioane pentru a alcatui un “trenulet” promite victoria sigura.

Nu, nu s-a aruncat, aceasta era ideea generala. Un compatriot cu aceleasi calitati, chiar demonstrate in sprinturi, Nacer Bouhanni, a semnat in vara lui 2014 la Cofidis, iar acest lucru a insemnat o veritabila campanie de alte transferuri pentru el (Soup, cel pe care il vedeti in finaluri, cu barba de imam, Rollin, Ahlstrand).

Ca o paranteza, era interesant de vazut ce ar fi facut Bouhanni in acest Tur, numai ca el, precum probabil stiti, lipseste, intrucat in noaptea de dinaintea Marelui Start de pe 2 iulie, si-a stricat mana (cum spun boxerii, iar el a facut ceva box) in dintii unui scandalagiu care nu-l lasa sa doarma la hotel…

Revin. Si Etixx repeta la nesfarsit tactica “cheferista” pentru Kittel, ca si Lotto-Soudal (adica aripa belgiana a firmei, Jumbo este cea olandeza) pentru Greipel. Tocmai de la Lotto-Soudal vine si una din explicatiile esecului acestui sistem: “Este mult mai confortabil cand esti lansat de 5 sau 6 coechipieri, explica Jean Debusschere, ultima ‘treapta a rachetei’ pentru Greipel, el insusi sprinter la nevoie. Dar cred ca doar unul sau doi sprinteri au nevoie cu adevarat de un trenulet”.

In fapt, exista sprinteri si sprinteri. Unii, precum Kittel si Greipel dau tot ce au mai bun cand sunt lansati in plina viteza de departe, marea lor calitate fiind ca mai pot sa accelereze si la 65 km/h. Dar sunt si ceilalti, cei explozivi, precum Cavendish, Sagan sau chiar Cocquard, care prefera sprinturile scurte, cei care pot ajunge la viteza maxima rapid si pot lua, cum se spune, roti de la advesari, pentru a iesi in fata in preajma liniei de sosire.

Numai ca orice actiune are nevoie de o coordonare perfecta, de un reglaj la milimetru poate fi dat mai usor peste cap, Greipel, posesorul celui mai bun “trenulet” pe hartie poate fi martor. In plus, acum mai multe echipe au cate un sprinter bun si mai multi coechipieri care il pot duce. Asa ca, practic, in conditiile sosirilor obisnuite favorabile sprinterilor este greu de imaginat. Este clar ca nu toti pot face trenulete, ar fi nevoie de latimea a doua autostrazi! Ca sa nu mai vorbim ca sunt si echipele cu oameni buni de general, care se baga in fata ca sa-si aduca in bune conditii liderii.

Concluzia o trage Tom Steels, cu 9 victorii de etapa in Turul Frantei, director sportiv la Ettix: “Acum, fiecare echipa stie perfect parcursul. Toata lumea isi spune: cu 8 kilometri inainte de sosire trebuie sa fiu plasat aici, la 4, acolo, asa ca nu mai putem vedea o echipa in sir in ultimii 5-6 kilometri”.

In aceste conditii, sprinturile devin haotice, cu cat este mai dezorganizat, cu atat este mai scurt. Aruncatul bicicletei, precedat de fler si de stiinta plasamentului aduc economii de, cum ziceam, 15 milioane de euro pe an. “Nu-l vedeti pe Cavendish cum se bucura, profitand de rotile umui Mark Renshaw, apoi Edvald Boasson Hagen. Mai degraba ai nevoie de coechipieri inainte de sprint, sa te protejeze si sa te plaseze. Cred ca si Bouhanni s-ar fi descurcat”, spune Steels.

Ca la orice sport, pana la urma, depinde de valoarea, de inspiratia de moment, de talentul fiecaruia. Cine ar fi banuit ca golul finalei Euro-2016 va fi dat de Eder?

In fine, iata si sprinterii atestati, cum se spune, ai echipelor din actualul tur, informatia, practic, contand acum doar pentru ultima etapa, dar ce etapa, pe Champs-Elysees. Unde latimea soselei ar putea aduce victoria… unui ‘trenulet’. Dar vremea fetisului acestei rachete cu trepte multiple a cam trecut.

Etixx – Quick Step : Kittel
Lotto – Soudal : Greipel
Dimension Data : Cavendish
Katiusa : Kristoff
Tinkoff : Sagan
Direct Energie : Coquard
Giant – Alpecin : Degenkolb
Bora – Argon 18 : S. Bennett
LottoNL – Jumbo : Groenwegen
Fortunéo – Vital Concept : McLay
IAM : Holst Enger
Cofidis : Laporte

Advertisements