Ungurul Istvan Varjas, care este considerat pionierul tehnologiei motorasului ascuns in bicicletele de cursa, a apreciat, in timpul actualului Tur al Frantei, ca “nu exista o metoda perfecta” pentru a detecta aceasta inselatorie, pe care autoritatile au decis sa o desfiinteze la actuala editie, anuntand in fiecare zi, in comunicatele oficiale, peste 100 de controale specifice.

Pana acum nu a fost anuntat, evident, niciun caz, asa ca spusele lui Varjas au, iata, acoperire: “Deocamdata, nu exista metoda perfecta pentru detectarea” acestei fraude tehnologice”, a subliniat pentru site-ul maghiar index.hu acest inventator care a dezvoltat primele prototipuri la inceputul anilor 2000.

Pe langa tabletele cu rezonanta magnetica, folosite de Uniunea ciclista internationala (UCI), camerele termice sunt utilizate pentru prima oara in Turul Frantei din aceste zile, pentru detectarea eventualelor baterii miniaturizate in cadrul bicicletei sau in sistemul de pedalare si transmisie a acesteia la nivelul rotilor.

“Camerele termice nici ele nu sunt eficiente intotdeauna, intrucat daca rutierii stiu unde au loc controalele debranseaza sistemul pentru ca acesta sa se poata raci, devenind astfel invizibil”, apreciaza Varjas. Insa spusele inventatorului sunt luate cu beneficiu de inventar, dupa ce autoritatile au explicat la prezentarea dispozitivului ca locurile si momentele in care “flash”-ul este declansat (atat pentru “radarul” fix, cat si pentru motocicleta de control) sunt pastrate la secret.

Evident, ciclistii nu triseaza singuri: adesea, motorasele sunt disimulate in roti si controlate de la distanta, dintr-o masina, de exemplu. O solutie eficienta ar fi, potrivit inventatorului, “definirea performantei maximale a unui ciclist pe o anumita parte a traseului (pe munte, de pilda), iar daca depaseste 5 la suta, controlul devine evident…”

Personaj discret, Istvan Varjas a devenit veritabila vedeta media in ultimii ani, dezvaluind unor ziare si televiziuni unele biciclete de curse care ofera un spor de putere colosal, invizibil, lasand sa se inteleaga ca acestea sunt utilizae in competitiile profesioniste.

“Niciodata nu am facut o apropiere deschisa cu o echipa sau un ciclist profesionist”, a afirmat pentru index.hu cel care afirma ca are printre clienti foste glorii ale ciclismului, precum Eddy Merckx, Greg LeMond sau ale Formulei 1, de pilda David Coulthard, putand oferi modele extrem de scumpe. Aceasta tehnologie “devine ilegala cand este folosita in competitie. Eu sunt producator, produc, vand, dar nu stiu unde ajung produsele mele”, a adaugat Vargas, fiind de parere ca in cursele ciclo-sportive, gen GranFondo, motoarele sunt utilizate in masa.

Advertisements